If you're going to San Franciscoooo

30 mei 2019 - San Francisco, California, Verenigde Staten

5 uur in de ochtend.. Echt iets voor mij in de vakantie zo vroeg wakker zijn! Al is het al een hele verbetering want gister was ik om 4 uur klaar wakker! Achja.. We hebben iig iets aan onze dag zullen we maar zeggen!

Dinsdagochtend was het dan zover. Vanwege de stakingen van het openbaar vervoer zijn we absurt vroeg vertrokken naar schiphol. Heb toch minder te zeggen dan gedacht blijkt wel.. Gelukkig waren mama en Marco het er helemaal over eens dat we zo vroeg moesten gaan. Uiteindelijk was ik er ook wel blij mee. Op Schiphol aangekomen hebben mama en papa nog even wat mee gedronken en toen konden we de koffers al gaan afgooien. Lange rij, en eenmaal aan de beurt kregen we de melding dat wij niet zelf de bagage konden droppen in zo'n box maar dat we ons moesten melden bij de servicebalie. Geen mens wist waarom, maar het duurde allemaal wat langer daardoor. We konden toen gelijk door de douane. Voordat we daar doorheen waren was het nog maar een uurtje voordat het vliegtuig vertrok. Niet te lang om mezelf druk te maken..

Vliegtuig vertrok uiteindelijk bijna een uur later. Maaaaar we konden eindelijk zeggen dat we echt op weg waren naar Amerika! Vliegen viel reuze mee. Op een irritante vrouw voor ons die continu haar stoel ging verzetten waardoor onze tablet in gevaar was na, was alles oké. Na 10 uur vliegen kwamen we aan in Amerika. Al leek het meer alsof we in het verkeerde land uitgestapt waren. Alleen maar Hindoestanen en Chinese mensen. Echt duizenden. En die moesten allemaal net als wij door dat ene poortje om de paspoorten te laten checken. Eerst zelf bij een automaat en toen weer opnieuw in een rij om uit te leggen wat we kwamen doen, voor hoelang, etc. Gelukkig vonden ze ons niet zo spannend en konden we na 2 uur eindelijk het vliegveld verlaten. Taxi hadden we al geregeld vanaf thuis dus even bellen waar hij stond en met gierende banden naar ons hotel! Hotel is prima. Niet super luxe maar geweldige locatie dus je hoort ons niet mopperen.

We hebben even snel omgekleed en zijn toen wat gaan eten bij Lori's diner. Hiervan hadden we al veel gehoord en wat ziet het er super tof uit! Echt uit een film lijkt het wel. Eten was prima, niet super maar het interieur compenseert de boel goed. Vervolgens zijn we naar union Square gelopen. Mooi groot plein met veel dure winkels eromheen. Marco heeft gelijk even een nieuwe jas gescoord. Geld zat die jongen. Wat ons opviel was hoe geïnteresseerd en behulpzaam de mensen hier zijn. Overal maak je wel even een praatje. We zijn voor het uitzicht even naar de 7e verdieping van een groot gebouw op union Square geweest. Super tof! Toevallig was dat precies op de verdieping waar de cheese cake factory gevestigd zat. We hebben ons in kunnen houden. Die bordjes met 1600 calorieën voor een punt taart maakte het namelijk iets minder interessant. Hierna zijn we door gegaan naar China Town. Gezellige straatjes met veel boetiekjes! Optijd naar bed want de volgende dag stond er veel op de planning.

In het hotel is er gratis ontbijt en tot mijn vreugde bestaat dat alleen maar uit croissants, muffins, cake, etc. Beleg of normaal brood hebben ze niet. Echt gezond beginnen we de dag dus niet. Maar toen wisten we nog niet dat we dat er wel af zouden lopen en fietsen... Want pffff wat een dag! We konden savonds niets meer uitbrengen. Eerst hebben we 30 min gelopen naar pier 33 voor de tour naar alcatraz. Hadden ook de taxi kunnen nemen maar zo zagen we gelijk wat meer van de stad. Met de boot naar Alcatraz. Was echt open weer dus een prachtig uitzicht naar heel de skyline van sf. Eenmaal aangekomen op alcatraz sloegen wij snel wat eerder af zodat we niet met die hordes mensen mee hoefden te lopen. We waren alleen op de wereld leek het wel. Nooit geweten dat buiten een gevangenis ook gewoon zo'n mooi eiland is! Helemaal vol met bloemen en verschillende vogels. De rangers die daar staan met verrekijkers om naar de vogels te kijken vertelden ons daar maar al te graag over. Uiteindelijk zijn we ook naar binnen gegaan. Met heel veel anderen mensen zullen we maar zeggen. Gaaf die audio tour te doen zodat je weet wat er allemaal gespeelt heeft daar. Kleine sobere cellen en strenge regimes. Heel indrukwekkend gezien te hebben. Aan het einde hebben we nog een mooie foto gescoord die gemaakt werd voor een bord van alcatraz. 20 dollar, maar dan heb je ook wat!

Vanaf pier 33 zijn we doorgelopen naar pier 39. Wat een sfeertje! Wauw alleen maar terrasjes, kleurtjes en muziek. Een en al gezelligheid. Lekker pancakeje naar binnen geschoven, als echte touristen een sf trui en pet gekocht en toen op naar de zeeleeuwen. Super grappige beesten die elkaar continu in het water willen gooien.

Helaas moesten we weer door. Er stond nog een fietstocht op het programma. We hebben de fietsen opgehaald. Hoefden eigenlijk geen helm op maar ik vond het wel grappig staan en ze hadden een witte, wat goed kleurde bij mijn outfit. Daarom maar even tegen die gasten daar gezegd dat Marco er ook een op moest! Toen konden we gaan. Het was even zoeken waar we konden fietsen maar al snel hadden we de smaak te pakken.

De hele weg langs de kust af richting de golden gate Bridge. Af en toe een stopmomentje om een foto te maken want hoe dichterbij we kwamen hoe mooier het werd. We dachten toen al dat het steile stukken waren maar wisten niet wat ons nog te wachten stond... Uiteindelijk zijn we een stuk over de golden gate Bridge gefietst en toen verder naar baker Beach. Wat een weggetje was dat. Je zag er verder ook geen enkele andere fietser en dat was opzich niet gek. Alleen maar zand en kronkelweggetjes. Doodeng vond ik het. Sommige stukken heb ik ook gelopen want zelfs met helm voelde ik me niet heel veilig. Eenmaal aangekomen was echt zeker de moeite waard. Strand, rotsen en op de achtergrond de golden gate Bridge vanaf de andere kant gezien. Prachtig! Daar even de weg gevraagd en toen door naar golden gate park. Nou, die hadden we van mij wel mogen overslaan. Niet vanwege het park want ook dat was wederom super mooi maar die weg er naar toe. Ik kon niet meer. Echt berg op berg af. Zelfs voor Armstrong zou dit een uitdaging geweest zijn. Als ik er alleen al aan terug denk breekt het zweet me uit!

In het park even wat gedronken en een zakje chips naar binnen gewerkt want pauze hadden we heel de dag nog niet ingelast. Heel toepasselijk hing er voor het bankje waar we zaten een soort galg. Denk voor mensen die het niet meer zouden zien zitten na zo'n fietstocht. Gelukkig heeft 't drankje ons goed gedaan en hebben we de galg gelaten voor wat het is.

Op naar painted ladies! Ruim 15 minuten fietsen weer maar dit keer iets minder heftig gelukkig. Was leuk gezien te hebben maar absoluut geen wauw. Maargoed we kunnen weer iets afstrepen van onze bucket list. Vanuit daar terug naar de fietsenverhuur! Dit zou 20 minuten fietsen zijn. Maak er maar 50 van. Ik kon niet meer. Heuvels op en af en die naar beneden wederom zooo steil dat ik echt niet durfde. Ik moest zelfs lopend met m'n fiets mezelf echt tegen houden. Marco stond dan alweer glunderend onderaan en dan kwam ik nog eens aangestrompeld. Echt een succes! Maar gelachen hebben we wel.. Vooral Marco natuurlijk zul je wel begrijpen..

Na het inleveren van de auto zijn we nog bergopwaarts naar Lombard street gegaan. Ik werd er nog bijna aangereden omdat ik het perfecte plaatje wilde schieten. Je moet er wat voor over hebben hé.

Dit was het punt dat we elkaar aankeken en dachten misschien moeten we eens heel rap wat gaan eten en zitten want anders vallen we dalijk neer. Met nog 20 minuten lopen voor de boeg kwam het klaaggezang flink te gehoren. But we made it! Nog snel bij Lori's diner wat gegeten omdat dat gemakkelijk om de hoek zat bij ons hotel. Ober chagrijnig omdat we maar 4 dollar gooi gaven. Hij zei: ooh jullie zijn nog niet klaar? (met geld klaarleggen). Nou dat waren we dus wel. Dikke doei we zijn er 10 minuten binnen geweest en als je het zo zegt krijg je geen cent meer. Daarna lekker naar het hotel en neergeploft! Zoooo veel gezien deze dag! Het klinkt als een zware tocht, dat was het ook.. Maar meeeeer dan waard! Wat is San Francisco prachtig!