Warm in Death Valley

5 juni 2019 - Death Valley National Park, Verenigde Staten

Ik typ dit vanaf ons balkon in Torrey met een prachtig uitzicht op Capitol reef. Een of ander vaag zoet drankje erbij. Krekeltjes op de achtergrond en in de verte zien we lama's staan. Beter kun je niet zitten denk ik.

Net toen ik van de week schreef dat de porties enorm waren als 't om eten gaat gingen we die avond bij del taco eten. Marco bestelde een menu en ik bestelde een taco met kip. Die man vroeg me al hoeveel ik er wilde? Ik zei 1 we hebben wel genoeg besteld denk ik zo... Nou ik kreeg een of ander wrapje wat letterlijk na 2 happen op was. Goden verzocht dus haha (dat ik daarna nog zo'n tacotje besteld heb en daarna nog een cinnamon churro laat ik maar even achterwege). We zijn daarna optijd naar bed gegaan want op maandag stond er een enorme lange dag op het programma. Van bakersfield via death valley naar st George. Langste rijdag van ongeveer 800 km. Toen we eenmaal op weg waren ben ik ook voor 't eerst achter het stuur gekropen. Vanwege alle bergen had ik dat nog maar niet gedaan. Was een super rustige weg dus ging prima. Na enkele uren kwamen we aan in Death valley. We vertrokken met 13 graden en in death valley tikte we de 40 aan. Steeds wanneer we uit de auto gingen voor een bezichtingspunt wisten we eerlijk gezegd niet hoe snel we weer terug moesten vluchten. Eerst kwamen we bij de sand dunes aan. Grote borden waarop aangegeven stond dat het niet aan te raden was na 10 uur sochtends nog het gebied te betreden. Maar goed living on the edge he.. Dus wij hebben dat natuurlijk toch gedaan. Bloedheet. Paar foto's geknipt alsof er niets aan de hand was en toen als een bezetene terug die airco in. We hebben vervolgens nog zabriskie point (heel hoog punt waar je ver uitkijkt over death valley wat een heel bijzonder effect geeft door alle droogte daar), artists palette point (heel gaaf waar de rotsen/bergen verschillende kleuren hadden zoals groen en oranje. Komt schijnbaar door de verschillende mineralen die daar samen komen) en bad water (zout vlaktes ver onder de zeespiegel) bekeken. Bij dat laatste punt hebben we een heel stuk gelopen en toen we terug kwamen bij de auto wisten we van gekheid niet wat moesten doen zo snel mogelijk af te koelen. Gelukkig hadden we nog een ingepakte komkommer in de koelbox liggen. Echt een aanrader even tegen je hoofd aan te houden als je het te warm hebt.

Hierna zijn we doorgereden. Het was echt super bijzonder mee te maken door death valley te rijden een aantal uur. Hele ervaring. Echt heeeel erg genoten van de punten zoals hiervoor beschreven kunnen we het alleen niet noemen haha

Ik dacht hierna weer een stuk te rijden om Marco wat te ontlasten. Super lief idee. We waren alleen nog geen 15 minuten op weg toen er echt enorme bergen aan kwamen. Uit voorzorg heb ik de auto maar naast de weg neergezet zodat Marco weer verder kon rijden. Zagen het al voor ons dat ik in de bergen niet meer verder durfde en we dan de auto niet langs de weg konden zetten. Heel dit gedoe bleek achteraf voor niets want er liep gewoon een weg tussen de bergen door. Als goedmakertje heb ik daarna nog wel een uur gereden hoor. Zo ben ik dan w weer.

Tegen 7 uur savonds (waren al onderweg vanaf half 7 sochtends) hadden we het echt gehad. Hebben maar snel een burger King gepakt. Heel romantisch. Toen naar het hotel gereden. Echt een hele toffe man zat daar achter de receptie. Die echte Amerikanen die zijn allemaal heel vriendelijk en je merkt de liefde voor hun land. Als advies kregen we nog even 't zwembad en de hottub in de duiken dus dat hebben we dan ook braaf gedaan. Daarna gedoucht en de weg voor vandaag uitgestippeld. Toen ik aan het lezen was was Marco echt al een half uur weg. Keek ik buiten, stond ie daar te praten met een of andere Amerikaanse jongen. Weer een half uur later kwam ie eindelijk naar binnen. Hij heeft hele interessante verhalen gehoord over waar het goud vandaan kwam en over de Pearl of death? Het ging ook razend snel in een soort dialectje en de jongen ging allemaal dingen opzoeken op de tel van Marco. Hilarisch. Marco wilde er vanaf komen door steeds ja te zeggen maar op een bepaald moment keek de jongen hem aan waarom hij ja zei? Toen is Marco over gegaan op nee.. Super gesprek moet dit geweest zijn. Doeiiiii!