Het verassende canyonlands en de barre tocht naar delicate arch

7 juni 2019 - Canyonlands National Park, Utah, Verenigde Staten

Lekker ontbeten in Capitol reef resort en toen een keer ietsje later op pad gegaan. Rond kwart over 8 zaten we in de auto. Op naar canyonlands en dan door naar moab. Heel eerlijk, we hebben veel nationale parken voorbereid en bekeken van te voren, maar canyonlands heb ik me totaal niet in verdiept. Ook echt geen idee van wat ik te zien zou krijgen. Marco is er al ooit eens geweest en die was enthousiast dus ik geloofde het wel!

Na bijna 3 uur rijden kwamen we aan. Wauw. Gelijk het eerste uitzichtpunt was zo mooi! Dit beloofde wat. We zijn doorgereden naar het laatste punt. Grandview trail. Goede benaming wel voor wat het was. Zoooo inmens groot. Ruim een uur hebben we daar rondgelopen. Zo ver als je kunt kijken zie je canyons! Dit had ik echt niet verwacht dus heeeel blij verrast!

We hebben nog Mesa arch en green river overlook bekeken. Dit waren uitzichtpunten.

Hierna zijn we naar upheavel dome trail gereden waarna we 2 trails gelopen hebben. First overlook en second overlook. We hebben wel gemerkt dat de tijd die ze neerzetten die je er over doet meer kloppend is voor als je onderweg nog wat stopt of voor iets oudere mensen. Of wij zijn gewoon heel snel, kan natuurlijk ook haha. Als je bij de eerste overlook bent moet je een berg opklimmen waarna je echt een heel mooi uitzicht hebt over een dome die voor de helft blauw gekleurd is. Komt totaal niet over op de foto's maar is echt heel mooi. We kwamen daar 2 Nederlanders tegen. Wat oudere mensen die al 3 weken op pad zijn. We deelden wat ervaringen uit en hoorden dat het in arches echt heel warm zou zijn. Zij hadden de dag ervoor 37 graden. Fijn vooruitzicht aangezien wij na het eten daar een trail wilden gaan lopen. Die radartjes in mijn hoofd beginnen dan al te draaien :)

Na de first overlook zijn we doorgelopen naar de second. Dit was iets meer klim en klauter werk maar daar is het dan gelijk een stuk rustiger en wederom.. Wat een uitzicht! Het waaide ook goed daar boven dus was echt heerlijk! Naar beneden is iets lastiger but we made it! Hup in de auto op naar moab!

Moab is een hele lange straat met allemaal restaurantjes en hotels. Oogt heel gezellig. Ons hotel zag er heel netjes uit. We hebben de spullen gedumpt en zijn toen even snel een hapje gaan eten bij de Subway (die hadden we nog niet gehad dus dan mag het). We hadden niet zoveel tijd namelijk want we wilden naar arches om de delicate arch trail te lopen vóór de zon onder zou gaan. Vanwege de verhalen van de Nederlanders smiddags plus wat overal geschreven stond over hoe heftig de trail was en dat er geen schaduwpunten zouden zijn had ik er best schrik voor. 5 km is dan niet niks. Maar wederom was Marco de redder in nood en zijn we er samen aan begonnen! Rond 7 uur liepen we weg. Eerst ging de weg nog redelijk vlak maar dit duurde niet heel lang. De verharde weg ging over in zandpaden en uiteindelijk in rotsblokken. Die zon pal op je hoofd en het erge was dat je niet wist hoe ver het nog was. Je zag de arch namelijk niet vanaf de weg die je moest lopen. We durfden niet te vragen aan mensen die terug kwamen lopen hoe ver het nog was. Bang dat ze zouden zeggen nog een half uur ofzo haha

Na ongeveer 40 minuten kwamen we bij een hele hoge berg waar we over een pad langs de afgrond moesten lopen. Godzijdank maar een klein stukje en ineens zagen we daar 200 mensen en de arch! We waren er! Een heleboel mensen hadden zich geïnstalleerd met camera's om de zonsondergang vast te kunnen leggen. Aan 2 Nederlanders vroegen we of ze van ons een foto wilden maken dan deden we dat ook andersom. Slecht 2 minuten wachten ofzo in een soort rij en toen konden we op de foto. Op die foto lijkt het alsof we alleen op de wereld zijn! Was dus net niet het geval haha

Op de terugweg hadden we eigenlijk pas door hoe ver en steil het geweest was. Maar wat was het leuk en gaaf dat we dit gedaan hebben! Moe na heeeel veel km in de benen terug de auto in naar ons hotel. Marco heeft nog lekker wat kipnuggets gehaald. Helemaal verdiend want behalve al het lopen rijdt hij ook nog de hele tijd! Held!

​​​​(ps. Hij kan ook heel goed Engels)

​​​​​Morgen het vervolg van arches! We gaan dan de andere punten bekijken